ett litet äventyr

idag satts mina nerver på prov, det är något jag kan försäkra er om. även mitt tålamod och ja, det mesta. här ska ni få höra om mitt sätt att piffa upp vardagen lite.
började jobba 07:15 denna morgon, runt halv 10 tog vi oss ut genom framdörren, jag hade fått order om att inte bry mig om att låsa osv eftersom de är rätt säkert här, valde framdörren för barnen ville gå ner för den långa trappan plus att då kunde jag åtminstonde stänga dörren. sagt och gjort, jag stängde den.
vi lekte i snön, Sarah klarade det riktigt bra efter ett tag, vi byggde en liten snösoffa som de kunde sitta i, hon både grävde och kastade snö, t.o.m satte sig ner i soffan, gud vad bra au pair jag är. när vi hade varit ute strax över 1 timme var det dax att gå in och stoppa något i magen. det var lättare sagt än gjort, dörren hade gått i baklås.
vad gör man, med 2 småbarn, i ett främmande land, i en helt ny stad där man inte ens varit i 24 timmar, utan telefon eller ett memorerat telefon nummer? värdföräldrarna var lyckligt ovetande på sina skidor en halvtimmes bilfärd bort..
kommer på mig själv att jag precis glatt stått och vinkat granne efter granne adjö när de satt sig i deras bilar påväg mot backarna.
inte börja gråta inte börja gråta, inte få panik inte få panik. hade jag varit själv hade jag väl klarat mig, bara tagit en promenad eller sitta å sola på trappen någon timme kan man klara av. men nu hade ja två hungriga och trötta barn i händerna. kommer inte ens ihåg vad jag gjorde, ryckte och slet ett tag i alla fall. började leta efter en extra nyckel utan resultat. klockan var nästan 11, föräldrarna skulle inte vara hemma förens efter 5.
gick ner på gatan för att börja knacka dörr, såg grannens bil precis backa ut. sprang dit och bad om ursäkt och berättade alltihopa för en äldre dam. denna äldre dam som M senare började kalla "grandma" körde in bilen igen och bad oss stiga på, snacka om förvirrade ungar jag hade att göra med.
hon frågade vad stället föräldrarna åkte skidor på hette, inte tusan vet jag? det är väl ingen som har sagt just vad det heter! men som tur är har jag ett bra fotografiskt minne och kunde läsa mig till Alpine Meadows på en skylt i mitt huvud, jag berättade även att de var skidlärare där så de borde gå och få tag på. Grandma kom med lite snack till barnen som glatt tuggade i sig, när de inte höll på att förstöra grandmas julgran förstås.
Grandma ringde till skidstället och berättade storyn och de sa att de skulle leta reda på de, efter en stund ringde värdpappan upp och gav mig direktioner till en gömd extra nyckel. efter tackar grandma tusen gånget utan överdrift tog jag barnen under armen och marsherade tillbaka hem igen. några minuters letande och jag hade nyckeln i min hand! fällde en och annan glädjetår i smyg...
japp, där har ni story of the day! om inte jag hade gått ut på gatan i tid och stoppat henne vet jag inte vad som skulle ha hänt ärligt talat. men jag kan åtminstonde känna mig lite stolt över att jag löste situationen på ett hyffsat sätt och lyckades hålla barnen lugna och fina!
annars har det varit en bra dag, kul att få leka i lite snö! senare fick jag även S att göra en snöängel, vilket innebär att hon ändå låg ner i snön, vi byggde barnens första snögubbe också. med morotsnäsa och S satte dit en hästsvans av nå kvistar!
på kvällen tog föräldrarna med oss ut och åt pizza, första gången jag äter ute med de, och har varit här i 4 månader. men de var trevligt trevligt. och de var inte arga över det som hände med dörren vilket var skönt! imorgon ska jag gå över med en flaska vin till grandma :) plus att de blir att åka bräda!
night night sleep tight, don't let the bed bugs bite!


Kommentarer
Postat av: Ola

Haha hur har du lyckats få henne att gilla snön då :)?

Vill hon ha mer får ni gärna hämta all vår snö och gärna alla minusgrader!

2009-12-20 @ 07:47:55
Postat av: Linda

va duktigd du är!!! Hoppas allt är bra och att ni har det riktigt bra i snön!! kram!!

2009-12-20 @ 20:20:39
URL: http://nallebrum.blogspot.com
Postat av: Simon

Låter helt sjukt det där men tycker att du grejade det superbt!

Hände det innan du pratade med mig igår eller efter?

2009-12-21 @ 01:14:10
URL: http://tunhuk.blogspot.com
Postat av: Lotta

Grattis till den bästa aupairen som fått ungen att gilla snö! Och visst skulle du såå gärna bara vilja säga det till föräldrarna, "hallå hur svårt var det egentligen"?! ;) Och vilket äventyr du varit med om idag, och tänk vilken erfarenhet rikare!! Nu har du lärt dig att du kan fixa saker även när de ser riktigt illa ut, i ett annat land och med två småttingar! De hade du inte lärt dig hemma i Dalarna! BRA jobbat!! Hoppas du får grymt på snowboarden =) KRAAM

2009-12-21 @ 20:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0